ترنجبین چیست؟ بیشتر با خواص ترنجبین آشنا شویم

 

گیاهان دارویی و مواد گیاهی در طب سنتی همواره مورد توجه قرار دارند و کاربرد بسیاری داشته اند. یک نوع از این مواد گیاهی، ترنجبین است که از بهترین داروهای گیاهی است. ترنجبین فواید و خواص فراوانی داشته و به این خاطر استفاده از آن در کارخانجات قندگیری جلوگیری شده و فروش دارویی پیدا کرده است. این داروی گیاهی برای پوست و مو بسیار مفید بوده و همچنین خواص فوق العاده ای برای نوزادان دارد که البته مقدار و طرز تهیه آن خیلی مهم است.

این ماده گیاهی می تواند به عنوان منبعی برای درست کردن داروهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد. جالب اینجاست که حتی عسل طبیعی نیز به ان علاقه وافری داشته و از این ماده استقبال می کند. نتیجه خوردن یا نوشیدن ترنجبین توسط زنبور عسل، تولید عسلک ترنجبین است که یکی از بهترین و خاص ترین عسلک های دنیا است.

در این مطلب تلاش کرده ایم تا به معرفی ترنجبین و خواص ترنجبین بپردازیم. آشنایی با این داروی گیاهی و این ماده پر ارزش می تواند به شما برای استفاده بهتر از این ماده و همچنین عسلک تهیه شده از ترنجبین کمک کند.

ترنجبین چیست؟
ترنجبین ماده ای شیرین است که به صورت شبنم بر روی گیاه حاج، خارشتر و یا خاربز می نشیند. این شیرابه های قندی بر اثر  استفاده برخی حشرات مثل شپشک ها بر روی این گیاه ها ایجاد می شود یا به علت ایجاد شکاف به خارج تراوش می شود. به همین علت است که ترنجبین یکی از خاص ترین مواد گیاهی دنیا محسوب می شود که هنوز بسیاری از ترکیبات آن در دست تحقیق قرار دارد.

در فصل گرمای زیاد و در اواخر تابستان روی برگ ها و شاخه های این گیاه قطرات ترنجبین شب ها ظاهر می شود و کسانی که در روستا زندگی می کنند خیلی زود قبل از طلوع آفتاب آن را جمع آوری می نمایند. ترنجبین دارای ترکیبات قندی مختلفی مانند گلوکز، فروکتوز، ساکاروز و تری ساکارید است که به راحتی در آب حل می شوند.

همانطور که گفته شد، زنبور عسل نیز علاقه زیادی به ترنجبین دارد. در مزارع خارشتر، زنبورها در زمان مناسبی به سراغ ترنجبین می آیند و از این ماده شیرین قندی می نوشند. البته ماده ای که از نوشیدن ترنجبین به دست می آید، خواص متفاوتی با عسل طبیعی داشته و به همین علت به آن عسلک می گویند.

خواص ترنجبین ترانگبین

برای ترنجبین در طب سنتی، خواص متعددی بیان شده است. بسیاری از این خواص را در عسلک ترنجبین نیز می توانیم پیدا کنیم. با این حال به طور کلی خواص ترنجبین بسته به نوع مصرف آن متفاوت خواهد بود. برخی از این خواص عبارتند از:

-    جوشانده ترنجبین معرق است.
-    گل های ترنجبین برای بواسیر مفید است.
-    برای رفع عطش و تب ترنجبین مفید است.
-    ترنجبین برای تسکین سرفه و درد سینه موثر است.
-    اگر ترنجبین با آب زیره خورده شود، برای دفع صدای شکم که با تب خفیفی توام باشد، نافع است.
-    عرق ترنجبین اگر مدتی کم کم خورده شود، برای دفع سنگ کلیه و مثانه تا حدودی موثر است.
-    خوردن ترنجبین با آب پنیر برای اخراج اخلاط سوخته، با ما الشعیر برای اخلاط گرم و با کره برای باز کردن ادرار مفید است.
-    ترنجبین خاصیت ضد عفونی کنندگی خوبی دارد و میکروب ها را از بین می برد، به همین دلیل برای درمان بیماری های عفونی مفید است.
-    ترنجبین ملین و مسهل است. دوز مصرفی ترنجبین به عنوان ملین بر حسب سن بیمار بین 10 تا 70 گرم است که با کمی آب مصرف می شود. ترنجبین اگر در مقدارکم خورده شود، ملین و اگر به مقدار زیاد مصرف شود مسهل است.


خواص ترنجبین برای پوست و مو
همان طور که گفتیم ترنجین خواص درمانی بسیاری برای پوست و مو دارد. ترنجبین برای از بین بردن لک، جوش و روشن شدن پوست مفید است. این گیاه خون را تصفیه نموده و به تبع آن، پوست صورت را صاف و روشن می کند.
ترکیب ترنجبین با خاکشیر به صورتی که ترنجبین را 5 ساعت در آب خیس کرده و صاف کنید و سپس 2 قاشق خاکشیر مخلوط نمایید و میل کنید، برای بهبود لک های پوستی کمک کننده است. افرادی که روزانه و به مدت 3 هفته از این معجون استفاده کنند بعد از مدتی شاهد روشن شدن و از بین رفتن لک های پوست خود می شوند.با نوشیدن معجون ترنجبین و خاکشیر می توانید مشکلات پوستی مانند اگزما، کهیر و التهابات پوستی را درمان کنید. نوشیدن 2 الی 3 لیوان شربت ترنجبین و خاکشیر به صورت روزانه به شما کمک می کند که شوره و خارش سر را درمان کنید.

خواص ترنجبین و خاکشیر برای بوی بدن دهان
اگر مشکل بد بویی دهان دارید از مخلوط ترنجبین و خاکشیر استفاده کنید. فقط کافی است هر روز عصر یک لیوان از شربت ترنجبین و خاکشیر را بنوشید. طرز تهیه این شربت به گونه ای است که ابتدا باید ترنجبین را به مدت 5 تا 6 ساعت درون آب خیس کنید و پس از صاف کردن آن را با 1 تا 2 قاشق خاکشیر مخلوط کنید. نوشیدن این شربت به شما کمک می کند تا با دفع اخلاط ناسالم و بلغم اضافه به مرور احساس بهتری پیدا کنید و با اصلاح مزاج از شر بد بویی دهان خود راحت شوید.

طرز تهیه آب ترنجبین
برای تهیه آب ترنجبین، ابتدا 12 الی 35 گرم ترنجبین را در آب جوش حل می کنید و سپس مایع صافی که روی آن هست را برداشته و اجازه دهید کمی بماند تا مواد زاید آن ته نشین شود و بعد مایع صافی را از صافی رد کنید و میل نمایید. بهترین زمان برای مصرف آب ترنجبین صبح و به صورت ناشتا است. علت این است که تاثیر بیشتری در این زمان دارد.

روش تهیه دمنوش ترنجبین
طرز تهیه دمنوش ترنجبین بسیار آسان و ساده است. لازم که ابتدا ترنجبین را با آب بشوئید تا خاک آن گرفته شود و بعد در لیوان مناسبی ریخته و روی آن آب جوش بریزید و سپس مخلوط کنید. حالا درب لیوان را با بشقاب یا نعلبکی بپوشانید تا دم بیاید. بعد از گذشت 15 دقیقه تا نیم ساعت دمنوش آماده شده را ابتدا از صافی رد کرده تا آب خالص آن گرفته شود. سپس می توانید این دمنوش را میل کنید. کارشناسان طب سنتی پیشنهاد داده اند که این دمنوش را هنگام صبح و در زمانی که ناشتا هستید استفاده کنید. میزان توصیه شده آن هم از 12 تا 35 گرم است.

در مصرف ترنجبین احتیاط کنید
تعداد زیادی از خانواده ها برای بهبود زردی کودک خود از ترکیب ترنجبین و آب قند استفاده می کنند، اما نمی دانند که این مواد نه تنها تاثیری در درمان زردی کودک ندارد، بلکه باعث، اسهال و استفراغ نوزاد یا کودک شما هم می شود. برای بررسی اثرات ترنجبین تحقیقاتی انجام شده است که نشان می دهد بیماران مبتلا به حصه، اسهال خونی، بواسیر، خون ادراری و آبله از خوردن ترنجبین خودداری کنند. این داروی گیاهی برای افرادی که گرم مزاج هستند و برای طحال مضر است.

به طور کلی بهتر است چه ترنجبین و چه عسلک ترنجبین تا جای ممکن بدون مشورت متخصص طب سنتی یا طب اسلامی میل نشود. به ویژه اگر از ترنجبین برای درمان بیماری ها استفاده می کنید، میزان دوز مصرف و هماهنگی آن با بدن خود را باید حتما توسط متخصص طب سنتی، بررسی کنید.


سخن آخر!
ترنجبین یک ماده گیاهی خاص است که می تواند خواص زیادی را برای بدن انسان به همراه داشته باشد. نکته جالب در مورد این ماده قندی این است که زنبور عسل نیز علاقه وافری به ترنجبین دارد و همین موضوع باعث شده تا از این ماده استقبال کند. زنبور با نوشیدن ترنجبین ماده ای می سازد که به آن عسلک گفته می شود. عسلک ترنجبین خواص دارویی زیادی دارد که در مطلبی مجزا به این خواص اشاره می کنیم.